Saturday, August 20, 2011

Mawqif of the Unutterable

He stopped me at the unutterable & said: “Through the unutterable, you join in the utterable.

“If you didn’t witness the unutterable, you’d be left scattered by the utterable."

“The utterable turns you to utterableness; the utterableness is utterance; the utterance is letter; the letter is inflection. The unutterable makes you witness to My Self-Avowal in everything & its sites of gnosis."

“Expression is an inclination; when you witness that which doesn’t change, you don’t slant."

“Utterance turns to ecstasy; ecstasy, through utterance, turns to ecstasy for the uttered."

“Ecstasy for the uttered is disbelief, by definition."

“Don’t hearken to me in the letter & don’t get word of me from it."

“The letter can’t give word of itself, how can it speak of Me?"

“I'm the maker of the letter & the word of it.”

“I'm word of Myself, to whomever I give it.”

“My word shows sign through witnessing; it isn’t found in any other sign & doesn’t show itself through any other form."

“You’ll stay writing as long as you figure & stop when you figure no more."

“When you don’t figure or write, I’ll assign you a portion of illiteracy; for the illiterate prophet doesn’t write or figure."

“Don’t write or intend, don’t figure or examine."

“Intention writes true & false, examination figures taking & leaving."

“He is not of me or my line -- whoso writes the true & false, or figures taking & leaving."

"Every scribe recites his script, and every reciter figures his recitation.”

al Niffari

***


موقف ما لا ينقال

أوقفني في ما لا ينقال وقال لي به تجتمع فيما ينقال.

وقال لي إن لم تشهد ما لا ينقال تشتت بما ينقال.

وقال لي ما ينقال يصرفك إلى القولية والقولية قول والقول حرف والحرف تصريف، وما لا ينقال يشهدك في كل شيء تعرفي إليه ويشهدك من كل شيء مواضع معرفته.

وقال لي العبارة ميل فإذا شهدت ما لا يتغير لم تمل.

وقال لي القول يصرف إلى الوجد والتواجد بالقول يصرف إلى المواجيد بالمقولات.

وقال لي المواجيد بالمقولات كفر على حكم التعريف.

وقال لي لا تسمع في من الحرف ولا تأخذ خبري عن الحرف.

وقال لي الحرف يعجز أن يخبر عن نفسه فكيف يخبر عني.

وقال لي أنا جاعل الحرف والمخبر عنه.

وقال لي أنا المخبر عني لمن أشاء أن أخبره.

وقال لي لإخباري علامة بإشهاد لا توجد بسواه ولا يبدو إخباري إلا فيه.

وقال لي لا تزال تكتب ما دمت تحسب فإذا لم تحسب لم تكتب.

وقال لي إذا لم تحسب ولم تكتب ضربت لك بسهم في الأمية لأن النبي الأمي لا يكتب ولا يحسب.

وقال لي لا تكتب ولا تهم، ولا تحسب ولا تطالع.

وقال لي الهم يكتب الحق والباطل، والمطالعة تحسب الآخذ والترك.

وقال لي ليس مني ولا من نسبتي من كتب الحق والباطل وحسب الآخذ والترك.

وقال لي كل كاتب يقرأ كتابته وكل قارئ يحسب قراءته.

النفري